Tango is een heilige dans


Geurt en Yiyi in "La Barceloneta"
Ik wil de magie van de balzaal overbrengen. Ik wil hier scheppen wat ik fascinerend vind aan de “milonga”, ik wil  mensen in die atmosfeer vangen, in die droom waarvan zij de hoofdrolspelers zijn.
Mijn ervaring in Buenos Aires is dat, wanneer ik een tangozaal betreed, het schouwspel me voor komt als een afgrond vol watervallen; het is als een schok, een klap in het gezicht. De afgemeten en lome tangomuziek, het zachte rumoer van de mensen, de verlichte dansvloer met daaromheen de tafeltjes, spiegels en gordijnen; ogen die naar alle kanten kijken. Er wordt gedanst ...
Volgens mij is de tango niet zozeer een erotische en sensuele dans als wel een mystieke en religieuze dans, die bovenal met de dood te maken heeft. Op een bepaald moment is het mogelijk om het lichaam helemaal onder controle te hebben en te vergeten, en zich op de muziek en de communicatie met de ander te concentreren. Men danst met de voeten stevig op de grond en met het hoofd in hogere regionen.
De dansvloer is een zee met harmonieus voortôllende golven.
Ik geloof dat het de laatste barok is. De figuren draaien, kringelen, kronkelen en stuiteren in de lucht; de zwaartekracht wordt etherisch, om daarna in een abrupte beweging te eindigen of slepend als een anker.
De metafysica maakt deel uit van zijn poëzie, eenheid en vergankelijkheid is hun probleem. Dat gaat alle mensen aan, maar vooral de miljoenen immigranten die aan het begin van de eeuw naar Amerika kwamen om er een beter leven te zoeken, maar alleen teleurgesteld raakten en heimwee hadden naar hun vaderland.
Tango stelt een intense wens voor, naar zoeken, kennis maken, en begrijpen. Een duizelingwekkend nieuwsgierigheid. Vrij van vooroordelen, tango geeft de mogelijkheid om nieuwe vormen, ideeën, acties te creëren.
Wladimir & Yiyi (Foto Caroline)
Het woord “tango” is waarschijnlijk afkomstig uit de taal die gesproken werd door de negerslaven: tango’s waren de ruimten waar de negers dansten.
Hij heeft het krachtige ritme van de “candombe” en de Cubaanse “habanera”, de melodie van de polka’s en de walsen, van de Italiaanse “canzonetta” en de mathematiek uit Arabië.
De tango is meer dan honderd jaar geleden ontstaan aan de oevers van Rio de la Plata. De geheimen van het geheimzinnigheid is: de ontmoeting, de unie, de samenbrengen en de overgave!